Vaak vraag ik na een gegeven lezing om een terugkoppeling. Eén: zo probeer ik beeld te krijgen hoe de lezing is binnen gekomen en twee: tips en tools zijn een meerwaarde om mijn lezingen naar een hoger niveau te brengen. In deze feedback staat de bijzin van de titel (dik gedrukt) voor mijn tweede boek.Goedemorgen Raoul,
Naar aanleiding van je verzoek, via P, terugkoppeling over hoe ik je lezing heb ervaren..
Ik heb erg veel bewondering voor je. Ik vind het heel moedig dat je je verhaal zo open en persoonlijk deelt met je collega’s. Met name tijdens het lezen van je boek, kreeg ik soms een brok in mijn keel. Het is bijzonder om te lezen hoe gedachten jezelf zo lang dwars hebben gezeten en zo mooi om te lezen dat dit door middel van de EMDR een andere betekenis voor je heeft gekregen. Ik was twee weken geleden op een congres over PTSS en daar zei een van de sprekers: ‘De gebeurtenissen worden niet verwerkt, maar geïntegreerd in het leven hier en nu’ Wellicht is dit herkenbaar voor je? Ik vond het wel een mooie uitspraak.
Om meer vanuit professioneel oogpunt te spreken. Ik vind de vorm waarin je de lezing geeft goed. Dat wil zeggen, je vertelt je verhaal persoonlijk, maar wel neutraal (geen heftige negatieve emoties bijv tov lg of organisatie). Het is naar mijn idee zo’n enorme meerwaarde om dit onderwerp met aankomende leidinggevende zo open bespreekbaar te maken. Nou kunnen wij dat als docent wel doen, maar dat is bij lange na niet zo beeldend en zal veel minder bij blijven. Daarnaast vind ik het hartstikke goed dat er ruimte is voor interactie. Je geeft ruimte voor vragen en discussie.
Als je meer reactie feedback zou willen van je publiek is het misschien een idee om een kort schriftelijk evaluatieformulier na afloop uit te delen. Hier kan je ook een vak open laten voor je reacties, met eronder de vraag of je dit mag gebruiken voor je website. Maar ik vind juist ook de meerwaarde dat het geen les is en je vertelt uit eigen ervaring! Mocht je hulp nodig hebben voor een dergelijk formulier, mail of bel me gerust!
Ik heb begrepen dat je nog gaat zitten met P. voor de 21e dus dan kunnen jullie inhoudelijk afstemmen over de invulling van de les.
Ps wellicht is het nog een idee, als dat mogelijk is, om de klas van 21 augustus voor de les/lezing je boek te laten lezen. Ik had echt beeld bij de situaties waar je over vertelde doordat ik het boek van tevoren had gelezen.
Met vriendelijke groet,
Drs. M. van der M
Docent Gedragskunde